پزشکی وعلوم تجربی

پزشکی ،علوم تجربی،داروها،زیست شناسی و...

پزشکی وعلوم تجربی

پزشکی ،علوم تجربی،داروها،زیست شناسی و...

کشف ژن آب سیاه توسط پژوهشگران ایرانی

انشمندان آزمایشگاه  ژنتیک ملکولی بیماری های چشم دانشکده پزشکی دانشگاه کنتیکت آمریکا موفق به کشف نوعی ژن بیماری "گلوکوما" یا آب سیاه شده اند که به نوشته مجله "ساینس" چاپ آمریکا گام مهمی در تشخیص و در نهایت درمان این بیماری به شمار می رود.


آب سیاه، پس از آب مروارید، شایع ترین بیماری چشم در جهان، به ویژه در میان سالخوردگان، است. برآورد می شود که 66 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آب سیاه هستند که دست کم 6 میلیون تن از آنان بینایی کامل هر دو چشم خود را از دست خواهند داد.

کشف اخیر در دانشگاه کنتیکت تنها ژن کشف شده بیماری آب سیاه نیست اما ژن معمولترین نوع این بیماری در میان بزرگسالان است. در گذشته ژن های دو نوع دیگر آب سیاه کشف شده بود.

دکتر "منصور سرفرازی"، استاد ژنتیک انسانی و مدیر علمی مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه کنتیکت که کشف جدید حاصل تلاش های او و همکارانش است در گفتگویی با بی بی سی اظهار امیدواری کرد که کشف این ژن سرانجام به پیشگیری از بیماری آب سیاه منجر شود. دکتر سرفرازی اضافه کرد که او و همکارانش به تلاش در این زمینه ادامه خواهند داد.

"طیبه رضایی" مسوول این پروژه که در واقع پایان نامه دوره دکترای او محسوب می شود نیز به بی بی سی گفت که کشف او در کوتاه مدت باعث درمان بیماری آب سیاه نیست، اما عامل موثری در تشخیص آن خواهد بود.

در حال حاضر تشخیص این نوع آب سیاه آسان نیست زیرا برخلاف دیگر انواع آن، باعث افزایش فشار چشم نمی شود و تنها زمانی چشم پزشکان قادر به تشخیص آن می شوند که بیماری کاملا پیشرفته شده است و بیمار در آستانه نابینایی کامل قرار دارد.

به نوشته مجله ساینس شک نیست که فعالیت های دکتر منصور سرفرازی، طیبه رضایی و سایر دانشوران آزمایشگاه ملکولی ژنتیک بیماری های چشم دانشکده پزشکی دانشگاه کنتیکت کمک بزرگی برای آن دسته از پژوهشگرانی است که بر روی بیماری های چشم به ویژه آب سیاه تحقیق می کنند و به طور قطع، پیشبرد کار آنان در خدمت به علم پزشکی را آسانتر خواهد کرد

 

دکتر منصور سرفرازی و طیبه رضایی امیدوارند کشف ژن آب سیاه، به 
پیشگیری از این بیماری منجر شود



دکتر منصور سرفرازی و طیبه رضایی امیدوارند کشف ژن آب سیاه، به پیشگیری از این بیماری منجر شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد