پزشکی وعلوم تجربی

پزشکی ،علوم تجربی،داروها،زیست شناسی و...

پزشکی وعلوم تجربی

پزشکی ،علوم تجربی،داروها،زیست شناسی و...

سرطان ارثی

در مقایسه با یاخته طبیعی که از نظم و هماهنگی و رشد متناسب برخوردار است , رشد یاخته های سرطانی سریع و ناموزن است  و از قوانین طبیعی رشد پیروی نمی کند . هسته ی یاخته های سرطانی نیز غیر طبیعی بوده و حجم آن ها نسبت به سلول های طبیعی بیشتر است .

هنگامی که رشد و نمو یاخته , بی رویه و خارج از قوانین طبیعی رشد صورت گیرد , یاخته حالت تهاجمی پیدا کرده و بافت های مجاور را تخریب و در بافت های دوردست کانون های جدید ایجاد می کند .

معدودی از انواع سرطان رابطه ی نزدیک با وراثت فرد دارند . در بیشتر سرطان های وراثتی , انچه به ارث می رسد خود بیماری نیست ؛ بلکه , استعداد ابتلای به سرطان خاصی است , ان هم در صورتی که عامل محیطی باعث ان شود . برای مثال اشخاصی که پوستشان کاملا سفید است ، بیشتر از کسانی که پوست تیره دارند دچار سرطان پوست می شوند . امّا فراوان بودن موارد سرطان پوست در این گونه اشخاص  به این دلیل نیست که ژن هایی خاص برای سرطان پوست به ارث می برند ، بلکه در کسانی که کاملاً پوست سفید دارند ، رنگریزه هایی که سلول های پوست را از تابش های سرطان زای خورشید محفوظ می دارند کم است .

ژن های سرطان زا

ژنهایی که سبب پیدایش سرطان می شوند ژن های سرطانزا نام دارند .

این ژن ها در پی مطالعات تجربی در باره ی نقش تومور زایی ویروس های ‍RNA « دارای هسته ی مرکزی ما کرومولکولی  ریبونوکلئیک اسید » کشف شده است . ویروس هایRNA مولد تومورهایی در پرندگان

 « مانند سارکوم روس » و لوسمی در موش و تومورهای دیگر در جوندگان هستند و  نقش سرطان زایی ان ها از مدتها پیش شناخته شده است . انواعی از ویروس های DNA « دارای هسته ی ماکرومولکولی دئوکسی ریبونوکلئیک اسید » نیز در پیدایش برخی از سرطان ها دخالت داشته و می توان تومورهای

 سرطانی زیادی را در حیوانات به ان ها نسبت داد . لنفوم بورکیت در انسان یکی از تومور های سرطانی است که ویروسی بودن ان مورد دقیق قرار گرفته است .

ژن های سرطان زا که در ژنوم انسان قرار دارند همان ژن های اولیه هستند که پس از ورود به درون ‍DNA یاخته تغییر شکل داده اند .

 این ژن ها دستور ساخت نوعی پروتئین را صادر می کنند که یاختۀ طبیعی را به یاختۀ سرطانی تبدیل می کند.مطالعاتی که درباره ی ارثی بودن تومورها انجام شده است به نقش عامل دیگری

در ایجاد سرطان تأکید دارد .

بر اساس این مطالعات در صورتی که با از دست رفتن بخشی از ملکول‍DNA اطلاعات ژنتیک تغییر کند  کار ژنهای مهارگر ، یعنی ژنهایی که از سرطانزایی جلوگیری می کنند ، مختل شده و سرطان به وجود می اید .

مطالعات نشان می دهد که ژن های مهارگر یا ضد ژنهای سرطانزا انسان را در برابر سرطان حفاظت

 می کند .

برای مثال در سلولهای رتینوبلاستوم ( تومور نادر ولی خطرناک چشمی در دورة کودکی )،که ژنتیکی بودن آن مشخص شده خصوصیّت حذف بازوی بلند کروموزوم 13 جلب توجه می کند .

پژوهشهایی که درباره ی پیوستگی ژن ها انجام شده نشان می دهند که حذف در یکی از کروموزوم های 13 رخ می دهد . امّا هنگامی که در اثر جهش سوماتیک حذف مشابهی در کروموزوم دیگر 13 روی دهد سرطان بروز می کند . بنابراین ژن موجود در روی بازوی بلند کروموزوم 13 نقش ضد سرطانی دارد. نقش ناهنجاریهای کروموزومی در پیدایش سرطان از مدّتها پیش مورد بررسی دانشمندان بوده است نول و هنگرفورد ، در سال 1960 میلادی با استفاده از کشت خون محیطی و اضافه کردن فیتوهما گلوتینین وضعیّت غیر عادی کروموزومی در  بیماران مبتلا به لوسمی میلوئید مزمن را تشریح کرد .کروموزوم غیر عادی کروموزوم فیلادلیفا ( به نام شهری که در آن کشف شد ) نام گرفت . در حدود نیمی از بازو ی بلند این کروموزوم ،که آن را کروموزوم 21 می دانستند ،حذف شده بود و مطالعات متعدد  نشان داد که در اثر مواردلوسمی میلوئید مزمن کروموزوم فیلادلفیا مشاهده    می شود. 

در لوسمی حاد نیز معمولاً  ناهنجاری کروموزومی وجود دارد ، به طوری که می توان گفت در بیش از نیمی از لوسمی های حاد حالتهای غیر عادی کروموزومی مشاهده می شود . خطر بروز لوسمی حاد در بیماران مبتلا به تریزومی 21 حدود بیست برابر بیش از افراد سالم است . 

مطالعة سیتوژنتیک تومورهای سفت نیز نشان می دهد که ناهنجاری های کروموزومی در تومورها مشاهده می شود . ناهنجاریها هم شامل تغییرات ساختمانی کروموزومی و هم شامل اختلال در تعداد کروموزوم ها می باشد. با تغییر در تعداد کروموزوم ها حالت پزود و دیپلوئید یا هیپردپیلوئید (کمتر از 60 کروموزوم ) پیش می اید. باید توجه داشت که که بیشتر تومورهای بدخیم یک یا دو گروه یک یا دو دستةهیپردپیلوئید یا نزدیک به تتراپیلوئید تقسیم می شوند . در حالت اوّل تعداد آن در حدود 49 تا 54 بوده و مقدار DNA  هر هسته حدود 30 درصد بیش از اندازه ی طبیعی است . 

امّا در حالت دوّم که تعداد آن در حدود 80 تا 100 ، است مقدارDNA  هسته به دو برابر و بیشتر از اندازه ی طبیعی نیز می رسد .سلول های متاستاتیک نیز خصوصیّات نزدیک به حالت تریپلوئید یا تتراپلوئید دارند .

در تومورهای سفت ناهنجاریهای کروموزومی در کروموزوم های 1 ، 3 ، 6 ، 8 و 14 شایع تر بوده و ناهنجاری کروموزوم های  5 ، 7 ، 13 ، 17 و 22 نیز شیوع کمتری دارد . با رشد تومور و پیشرفت آن تریزومی و ناهنجاریهای دیگر به وجود می اید . 

تغییرات ساختمانی کروموزوم ها که در تومورهای سفت مشاهده شده شامل حذف ، جابجایی و کروموزوم حلقوی بوده که با شناختن آن ها فهرستی از ناهنجاری های مؤثر در پیدایش سرطان تهیّه شده است .

با بررسی پروتئینی که به وسیله ی ژنهای تومورزا ساخته می شوند می توان  با به کار گرفتن نوعی پروتئین دستگاه ایمنی بدن را بر علیه سرطان تحریک کرد و برخی از تومورهای سرطانی را نابود ساخت . یکی از این پروتئینها انترفرون است که حدود 50 سال پیش توسط ایساک (اسحاق) ، پژوهشگر مؤسسة ملی تحقیقات پزشکی لندن ، کشف شد . انترفرون (یعنی واسطه یا میانجی ) پروتئین ویژه ای است که در مقاومت طبیعی بدن در برابر بیماریهای ویروسی نقش مهمی دارد .به عبارت دیگر انترفرون با جلوگیری از رشد و تکثیر ویروس ، خاصیت ضد ویروسی نشان می دهد .امّا اینک معلوم شده است نقش مهم دیگر انترفرون تحریک دستگاه ایمنی بدن برای متوقف کردن رشد تومورهای سرطانی می باشد . هنگامی که گویچه های سفید تک یاخته ای و درشت خوارها به نقاطی که ویروس تکثیر پیدا می کند ، مهاجرت کنند انترفرون ، که مانع رشد و نمو ویروس می شود، تولید می گردد. با پیدایش لنفوسیتهای T وB که یاخته های دفاعی بدن هستند و پس از انجام یک سری اعمال ویژه ، از فعالیّت همانند ساز ی ویروس جلوگیری می شود . به عبارت دیگر گروهی از لنفوسیتهایT  یک ماده  پروتئینی به نام

   انترلوکین -2 ترشح می کند . این ماده پروتئینی شبه هورمون ، عامل رشد لنفوسیتهایT است .

در واقع انترلوکین-2 موجب رشد و تکثیر سلولهای ایمنی بدن می شود . با استفاده از این خاصیت می توان انترلوکین-2  را برای نابود کردن تومورهای سرطانی به کار برد .دانشمندان به این  نتیجه رسیده اند که می توان به وسیله ی  لنفوکین ، یعنی پروتئین مخصوصی که در لنفوسیتهای T ساخته شده و از آن ها ترشح می شود ، یاخته های ایمنی کشنده را بر علیه سرطان تحریک کرد .

 انترلوکین-2   یکی از لنفوکین هاست که با اثر تحریکی خود بر روی برخی از یاخته ها ، سبب ساخته شدن انترفرون می شود . از سه نوع انترفرون (آلفا،بتا و گاما ) ، انترفرون گاما علاوه بر نقش ضد ویروسی خود ، اثر ضد توموری خاصی نشان می دهد که از این اثر آن برای نابود کردن یاخته های سرطانی استفاده می شود .

تا مدت ها پیش ، تهیه انترفرون انسانی بسیار مشکل و پرخرج بود و از این رو نیز کاربرد آن نیز بسیار محدود بود . امّا با پیشرفت شیوه های مهندسی ژنتیک ، تهیّه آن آسان تر شده است و امید می رود با استفاده از آن مسیر پیشرفت بسیاری از تومورهای سرطانی معکوس شده و با سرطان مقابله شود.   

منابع :

ژنتیک و بیماریهای ارثی

مؤلف : دکتر علی نوری

چاپ دوّم : اسفند ماه 1369

دانش زیست شناسی

مؤلفان : پل وایس ، ریچارد کوف

مترجمان : حمیده علمی غروی ، حسین دانش فر

چاپ اوّل : 1367

چاپ دهم : 1387

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر دهنوی سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 23:56 http://www.sadaftala.persianblog.ir

سلام. دوست عزیزم خوشحالم که وبلاگی پربار دارید. از طرف سایت لینک نگار دات کام مزاحمتون میشم. برای ورود به جمع ما کافیه تو گوگل بزنید " لینک نگار" اولین لینک شما رو به ما پیوند میزنه. تو این سایت سیستمی کاملا هوشمند طراحی کردیم که با توجه به پارامترهای کاملا عادلانه که از گوگل دریافت می کند تعداد بازدید شما را دریافت کرده و در گوگل و موتورهای جستجوی دیگه مثل یاهو ثبت می کنه. بنابراین هم مطالبتان در سایت ثبت می شود و هم در گوگل ایندکس میشود و هم اینکه تو کلی وبلاگ دیگه هم به نمایش در میاد حسن این کارم اینه که بازدیدتون بیشتر می شه و می تونین سایت پربازدهی رو مدیریت کنید. شما می تونید به هنگام آپ دیت وبلاگ خود لینک مطلب جدید رو تو لینک باکس قرار بدید تا در مدت زمان کمتری مطلبتون بازدید مورد نظرشو بگیره. برای ورود به جمع ما کافیه ثبت نام کنید و کد لینک باکس رو تو قالبتون قرار بدبد و بعدش لینکهاتون رو ثبت کنید. قبل از ارسال لینک قوانین رو مطالعه بکنید و توجه داشته باشید که در صورت استفاده از یک لینک در زمان های مختلف سیستم به صورت هوشمند شما را حذف کرده و متاسفانه عضویت تان رو ملغی می کنه که این واقعا برای ما ناراحت کننده هست که دوستی مثل شما رو از دست بدیم. نکته آخر این که اگر به مشکلی برخوردین با ای دی ما تماس بگیرین تا کمکتون کنیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد